پس از باران

دو‏ ‏باره‏ ‏درِ‏ ‏رحمت‏ ‏الهی‏ ‏باز‏ ‏شد‏ ‏وباران‏ ‏این‏ ‏نشانه‏ ‏لطف‏ ‏و کرم‏ ‏باریتعالی‏ از آسمان واسعه اش ‏بر جوانرود‏ ‏باریدن‏ ‏گرفت‏ ‏. نزول باران، نزول رحمت الهی است و از بخشش بی انتهای خداوند متعال حکایت دارد. شکر‏ ‏خدای‏ ‏را‏ ‏که‏ ‏ستایش‏ ‏مخصوص‏ ‏اوست‏.

همواره انتظار می رود که پس از باران شهری پاک با خیابان های شسته و رُفته داشته باشیم اما همانطور که شهروندان عزیز مطلع هستند، چیز ی که دیروز دیدیم و امروز شاهد آن هستیم غیر از این است. هر چند نادیده گرفتن خدمات وتلاشهای بی شائبه شهرداری ودیگر ادارات خدمات رسان بی انصافی است، اما پس از باران دیروز برخی از خیابانهای شهر پر از گل ولای شدند و کانالها پر از شن و ماسه. موضوع گل ولای به زمین ها وجاده های خاکی اطراف شهر برمیگردد و شن و ماسه نیز بعضا ناشی از پیاده رو های موزاییک نشده می باشد.

مساله دیگر هماهنگی بین ادارات و شرکتهای خدمات رسان با شهرداری است. مهم ترين مشکل در بحث حفاري ها ناهماهنگي است که بخشي از آن به نبود مديريت شهري و قسمتي هم به ناهماهنگي در ابلاغ بودجه سازمان ها ی مربوط است. بارها دیده ایم که شهرداری  خیابانی را آسفالت میکند وپس چند ماه ادره آب یا گاز اقدام به حفاری و کنده کاری در همان خیابان میکند. نبود مديريت واحد شهري و ناهماهنگي در زمان تأمين اعتبارات دستگاه ها رامی توان معضلي دانست که تا حل نشود مشکل حفاري ها و کنده کاري هاي ناهماهنگ در معابر شهر ادامه خواهد داشت; مسئله اي که علاوه بر تأثير منفي در سيماي شهر و تحميل هزينه هاي بالا به شهرداري، به دليل محدود شدن کار به لکه گيري به جاي آسفالت يک دست، با دردسر نيز همراه است. رانندگان خودروهاي شخصي و تاکسي ها دل پردردي از خيابان هاي کنده کاري شده و آسفالت هاي وصله شده دارند مسير حرکت خودروها در برخی نقاط شهر دارای چاله و پر از دست انداز است که باعث فرسودگي سريع تر قطعاتي مثل کمک فنر و... خودرو مي شود.

با کمی حوصله و توجه به گلایه های شهروندان مثل آبگرفتگی برخی معابر، به موضوع نشست خیابان و آسفالت برخی معابر، به ویژه نوار های حفاری شده در جای جای شهر می رسیم.یکی ازعلل اصلی بروز این نشست ها را می توان پُرکردن غیر اصولی کانال های حفاری شرکت های خدمات رسان برشمرد .برخی از نشستهای آسفالت در شهر درمسیر کانال های انتقال خطوط آب، برق و گاز اتفاق می افتد.در مرحله اول آسفالت ریزی، به سبب حجم انباشت مصالح و خاک زیر ساخت، این معضل قابل مشاهده نیست و متاسفانه زمانی مشخص میشود که در پی بارندگی، آب به لایه های زیرین آسفالت نفوذ وبه یکباره کف خیابا نها و معابر نشست میکند. بی توجهی و کم کاری ناشی از این فرایند علاوه بر تخریب کف پو شهای آسفالتی شهر، بعضا منجر به بروز حادثه در روزهای بارانی هم میشود. از راهکارهای برون رفت از این پدیده نامطلوب، اعمال نظار ت های دقیقتر و سخت گیرانه تر شهرداری می تواند باشد. شرکتهایی که به صورت دائمی برای تغییر، اصلاح، رفع نقص و خطوط جدید، نیاز به کانال کَنی و گُودبرداری در معابر دارند، باید نظارت بیشتری بر عملکرد پیمانکاران خود داشته باشند. البته همانطور که اشاره شد مهمترین دلیل این مشکلات نبود مديريت شهري و قسمتي هم به ناهماهنگي در ابلاغ بودجه سازمان ها مربوط است و نباید شهرداری  یا دیگر ادارت را مقصر صد در صد بدانیم.

امید است با هماهنگی و یکدلی تمامی مسؤلان ونیز همکاری مردم شهری زیبا و پاک داشته باشیم.